Samsung Dive, användbart för företaget!

Jag har använt Samsung Dive även för min tidigare Samsung Galaxy SII men där fungerade det aldrig riktigt klockrent och eftersom jag själv jobbar med IT säkerhet är det en av de delarna jag ser som viktiga.

Samsung erbjuder alltså tjänster att kontrollera och hitta din telefon genom en webb-tjänst som de har döpt till Dive:

http://www.samsungdive.com/

Här kan man lägga upp fler Samsung telefoner i samma tjänst, ovan ser ni både min SII:a samt den nya SIII:an jag testar.

För att komma igång med tjänsten behöver man först skapa sitt Samsung konto (görs vid första uppstart) och sen gå in på Inställningar och "Hitta min mobil". Där får man godkänna att man får fjärrstyra mobilen.

När man sedan loggar in på Samsung Dive kan man utföra vissa operationer på mobilen:

- Hitta mobilen, detta utan att något godkännande måste göras på mobilen. Dock dyker det upp en notis i meddelandefältet om att mobilen spårats via Dive.

- Ringa till telefonen, detta är ju praktiskt om man inte hittar den...

- Vidarebefordran av samtal och meddelanden.

- Samtalslogg

- Rensa telefonen från all privat data och inställningar. Detta är synnerligen bra för företag om telefonen tappats bort eller stulits.

- Låsa upp skärmen. Varför detta är med kan man ju ifrågasätta men kanske om man lånar ut sin mobil och inte vill ge ut upplåsningskod/mönster?

Att spåra telefonen fungerar väldigt bra och den visar positionen av min mobil väldigt bra. Detta var något som aldrig fungerade riktigt bra för min Galaxy SII men jag vet inte om det är telefonen som är bättre med SIII eller Dive som utvecklats och blivit bättre...

Med tanke på hur bra detta faktiskt nu fungerar borde det vara en självklarhet för företag att mana sina anställda att använda tjänsten.